قوانین و معیارهای ارزیابی

 

  1. قوانین جشنواره:
  • این مسابقه در دو سطح دانش‌آموزی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.
  • شرکت در این مسابقه به‌صورت انفرادی و گروهی (تیمی) برای همه آزاد و رایگان است.
  • شرکت‌کنندگان گروهی (تیمی) باید یک نفر را به‌عنوان مسئول گروه معرفی کنند. همه ارتباطات با مسئول گروه انجام خواهد شد.
  • آثار ارسالی نباید قبلا در جای دیگری منتشر شده باشند.
  • استفاده از منابع غیر رسمی در اطلاع‌نگاشت، مجاز نیست.
  • محتوای نوشتاری آثار ارسالی به زبان فارسی باشد.
  • کپی‌برداری از آثار اینفوگرافیک دیگر موجب ابطال اثر و مانع از شرکت فرد یا گروه در مسابقه خواهد شد.
  • محدویتی برای تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
  • علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره لازم است با مراجعه به تارنمای «جشنواره اينفوگرافيك تاریخ‌نگاشت»، فرم ثبت نام را تکمیل و موضوع مورد نظر را از بین محورهای اعلامی جشنواره انتخاب و سپس به ارسال آثار اقدام کنند.
  • مسئولیت عدم رعایت حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار برعهده ارسال‌کننده/ ارسال‌کنندگان است.
  • هیئت داوران آثار را براساس موارد ذکرشده در بخش معیارهای ارزیابی جشنواره ارزیابی خواهند کرد.
  • پژوهشکده تاریخ معاصر مجاز خواهد بود از آثار ارسالی در زمینه‌های مرتبط با اهداف آموزشی، اطلاع‌رسانی و… در قالب کتاب، نمایشگاه یا در فضای مجازی استفاده نماید.
  • شرکت در این جشنواره و ارسال اثر به منزله پذیرش تمامی مفاد و مقررات است.
  1. معیارهای ارزیابی:
  • ساختار مناسب

ویژگی‌های ساختار مناسب برای یک اطلاع‌نگاشت یا گرافیک اطلاع‌رسان عبارت است از:

  1. برخورداری از تیتر به‌شکلی واضح و مشخص و متمایز از محتوای بصری و نوشتاری موجود در اثر
  2. برخورداری از لید (توضیحی که تکمیل‌کننده تیتر باشد و به مخاطب اعلام کند که در این اطلاع‌نگاشت چه موضوع و محتوایی مطرح شده است)
  3. ذکر نام تولیدکنند‌(گان) اثر (اعم از حقیقی و حقوقی ــ و درصورت حقوقی بودن ــ با نشان‌واره‌ سازمان مربوط)
  4. ذکر منابع مورد استفاده در اثر
  • اصالت و منحصر به فرد بودن

آنچه به اثر اطلاع‌نگاشت اصالت می‌بخشد رعایت اصول خلاقانه و کپی نکردن از آثار تولیدشده در اين حوزه است. با توجه به این اصل، آثاری از امتیاز اصالت برخوردار خواهند شد كه طراح/ طراحان و به عبارت دیگر مالکان مادی و معنوی آنها همان شرکت‌کنندگان در جشنواره باشند.

  • مستند بودن و استفاده از منابع معرفي‌شده در تارنما و ارائه ارجاعات لازم

آثار باید مستند و با استفاده از منابع معتبر تهیه شده باشند و در آنها، ارجاعات لازم ارائه شود.

  • تحليل درست رويدادهاي تاريخي و تحريف نکردن تاريخ

در انتقال بصري اطلاعات تاریخی بايد به نقل واقعیت‌ها پایبند بود و از بیان نادرست آنها پرهیز نمود؛ همچنین حاصل تحلیل ارائه‌شده در اثر نباید تحریف شود.

 

  • ایجاز (جامع بودن و کفایت)

ایجاز به‌معنای جامع بودن و کفایت است؛ آثار نباید دچار افراط و تفریط در مقدار اطلاعات و دیداری‌سازی آنها باشند. ابعادی که اثر در آن ارائه می‌شود، به‌مثابه یک ظرف، باید از تناسب لازم با محتوای موجود در آن برخوردار باشد و شایسته نیست که محتوای ارائه‌شده در اثر، آن‌قدر زیاد باشد که مخاطب با حجم زیادی از اطلاعات جزئی و فشرده و ناخوانا روبه‌رو باشد یا برعکس با محتوای کم و سفیدخوانی زیاد مواجه گردد.

  • سهولت در انتقال اطلاعات

یکی از مهم‌ترین وظایف اطلاع‌نگاشت، ارائه‌ اطلاعات به‌صورتی ساده و فهم‌پذیر است. اگر از کدهای تصویری، رنگی یا شیوه‌های دیگر استفاده می‌شود، باید رمزگذاری آن به یاری راهنما و… به شکلی باشد که رمزگشایی آن برای مخاطب به معمایی پیچیده تبدیل نشود.

  • زیبایی و جذابیت

در تولید آثار اطلاع‌نگاشت، زییابی و جذابیت و محتوا همچون دو بال یک پرنده‌اند؛ رعایت مبانی هنرهای تجسمی و ایجاد جذابیت‌های بصری در خدمت موضوع، از ضرورت‌های جذب مخاطب در این گونه آثار است.

  • چیدمان، ترکیب و رنگ‌بندی مناسب

در مبحث ترکیب و رنگ‌بندی، آثار باید با شناخت دقیق از کاربرد و همنشینی رنگ‌ها تهیه شوند. در این خصوص، شناخت رنگ‌های گرم و سرد، رنگ‌های پیش‌رو و پس‌رو، استفاده‌ منطقی و بدون افراط و تفریط از رنگ، انتخاب مناسب رنگ در جهت موضوع و هدف، و… ضروری است.

  • ابتکار و خلاقیت در ایده و اجرا

باید با شناخت دقیق از موضوع، هدف، مخاطب و… آثار با ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه تولید شوند.

  • استفاده از ابزار و روش‌های مناسب دیداری‌سازی داده‌ها و اطلاعات

شناخت دقیق ابزار و روش‌های دیداری‌سازی داده‌ها و استفاده از آنها به شکلی مرتبط و متناسب با موضوع از نکات مهم است. آشنایی با انواع گسترده نمودار، نقشه، شجره‌نامه، جدول، آیکون، پیکتوگرام و… و استفاده صحیح و متناسب از آنها در اثر ضروری است.

  • بهره‌مندی از روایت مناسب

آثار باید از روایت مناسب و سلسله مراتب درستی در ارائه اطلاعات و تبیین موضوع بهره‌مند باشند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن